Podrška osobama sa invaliditetom

Zapošljavanje OSI

Zapošljavanje osoba sa invaliditetom

Nezaposlene osobe sa invaliditetom u gradu Kragujevcu mogu se prijaviti na evidenciju Nacionalne službe za zapošljavanje – filijala Kragujevac.

Centar za profesionalnu rehabilitaciju i zapošlјavanje osoba sa invaliditetom Kragujevac

Prijavljivanje na evidenciju obavlja se lično. Tražioci zaposlenja pored ličnog/neposrednog, mogu se prijaviti i elektronskim putem, popunjavajući elektronski obrazac za prijavljivanje na evidenciju koji se nalazi na linku www.nsz.gov.rs/sadrzaj/obrasci

Dokumentacija

Dokumentacija potrebna za prijavu na evidenciju nezaposlenih osoba sa invaliditetom kod NSZ:

  • lična karta
  • dokaz o stečenoj kvalifikaciji (original dokumenta na uvid)
  • za osobe sa invaliditetom – dokaz o statusu osobe sa invaliditetom, i to:
    • vojni invalidi (ratni vojni invalidi, mirnodopski vojni invalidi ili civilni invalidi rata) – rešenje nadležnog opštinskog organa uprave za boračko – invalidsku zaštitu
    • invalidi rada (II kategorija, III kategorija ili preostala radna sposobnost) – rešenje Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje
    • lice kome je izvršena kategorizacija – rešenje o kategorizaciji dece ometene u razvoju, izdato od opštinskog sekretarijata za društvene delatnosti
    • lice kome je izvršena procena radne sposobnosti – rešenje o proceni radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja, izdato od NSZ

  • druge javne isprave i dokumenta od značaja za utvrđivanje činjenica i upis podataka.

U cilju utvrđivanja mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja, osobi sa invaliditetom se vrši procena radne sposobnost, u skladu sa Zakonom o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom.

Zahtev za procenu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja, uz odgovarajuću medicinsku i drugu neophodnu dokumentaciju, podnosi lice lično nadležnoj jedinici Nacionalne službe za zapošljavanje, prema prebivalištu lica koje podnosi zahtev.

Kada zahtev bude kompletiran, odnosno pribavljena sva prateća dokumentacija, NSZ obaveštava lice o tačnom vremenu i mestu održavanja komisije za procenu radne sposobnosti. Procena se vrši u prostorijama lokalne filijale NSZ i neophodno je lično prisustvo.

Ocenu radne sposobnosti vrši komisija organa veštačenja Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje, koju čine: lekar veštak Republičkog fonda, specijalista medicine rada, psiholog i stručni radnik iz NSZ.

Na osnovu sprovedenog postupka, Rešenje o proceni radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja donosi NSZ, kao povereni posao, na osnovu nalaza, mišljenja i ocene komisije organa veštačenja Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje.

  1. Zahtev za procenu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja
  2. Medicinska dokumentacija:

Predlog za utvrđivanje invalidnosti, odnosno predlog za veštačenje sa izveštajem i mišljenjem o zdravstvenom stanju i radnoj sposobnosti, popunjen od strane izabranog lekara (Obrazac 1 – utvrđen Pravilnikom RF PIO, ne stariji od 6 meseci)

   – otpusne liste sa podacima o nalazima i izvršenim pregledima;

   – specijalistički nalazi (ne stariji od 6 meseci);

   – dijagnostički testovi;

   – laboratorijski testovi (ne stariji od 6 meseci);

  – nalaz psihologa, odnosno zaključak koji obuhvata ocenu mentalnih sposobnosti, ličnosti i ponašanja pojedinca (ne stariji od 6 meseci);

Medicinska dokumentacija u slučaju veštačenja profesionalnih bolesti i procene trajnih posledica prouzrokovanih povredama na radu, dopunjava se ekspertizom zavoda za medicinu rada, Instituta za medicinu rada Srbije «Dr Dragomir Karajović», odnosno zavoda za zdravstvenu zaštitu radnika.

Medicinska dokumentacija podnosi se u originalu ili overenoj fotokopiji.

  1. Druga neophodna dokumentacija:

– Socijalna anketa – podrazumeva razgovor sa stručnim licem iz NSZ i obavlja se pre izlaska na komisiju za procenu radne sposobnosti; razgovor se zakazuje, a o terminu ćete biti obavešteni telefonom ili pisanim putem.

– Isprave o ostvarivanju pojedinih prava i statusu lica, i to: uverenje o ostvarivanju prava po osnovu socijalne zaštite, rešenje/dokaz o statusu osobe sa invaliditetom, dokaz o stručnoj spremi ili radnom iskustvu.

Isprave o ostvarivanju pojedinih prava i statusu lica dostavljaju se na zahtev radnika Nacionalne službe.

 – Za zaposlena lica opis posla koji lice obavlja, kao i predlog poslova koje bi lice moglo da obavlja kod poslodavca.

– Dokaz o izmirenju troškova procene radne sposobnosti i drugi dokazi koji mogu biti od uticaja na ocenu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja.

Troškove procene radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja nezaposlenog lica i lica zaposlenog u preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom snosi Nacionalna služba.

Troškove procene radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja zaposlenog lica snosi lice koje je zahtev podnelo, a može ih snositi i poslodavac kod koga je lice u radnom odnosu u momentu podnošenja zahteva, uplatom na podračun nadležne filijale Nacionalne službe.

Ocena radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja vrši se sagledavanjem medicinskih, socijalnih i drugih kriterijuma (sagledavanje psihološkog stanja pojedinca i ocenu mentalnih sposobnosti, ličnosti i ponašanja i dr)  kojima se utvrđuju sposobnosti osobe sa invaliditetom u cilju uključivanja na tržište rada i obavljanja konkretnih poslova samostalno ili uz službe podrške.

Na osnovu sagledavanja sveukupnog stanja pojedinca i stanja na tržištu rada organ veštačenja vrši ocenu bolesti i oštećenja od uticaja na radnu sposobnost i mogućnost zaposlenja ili održanja zaposlenja na osnovu sledeće skale:

– 1. stepen – ako su teškoće i prepreke male i utiču na radnu sposobnost u odnosu na zanimanje ili poslove koje  lice može da obavlja, a omogućavaju zapošljavanje pod opštim uslovima;

– 2. stepen – ako su teškoće i prepreke umerene, odnosno znatne u odnosu na zanimanje ili poslove koje lice može da obavlja, a omogućavaju zapošljavanje pod posebnim uslovima;

– 3. stepen – ako su teškoće i prepreke potpune ili višestruke, odnosno lice se ne može zaposliti ili održati zaposlenje ni pod opštim ni pod posebnim uslovima, odnosno čiji je radni učinak manji od jedne trećine radnog učinka zaposlenog na uobičajenom radnom mestu, bez obzira na zanimanje ili poslove.

Rešenje o proceni radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja koje je donela Nacionalna služba na osnovu nalaza, mišljenja i ocene komisije organa veštačenja Republičkog fonda sadrži informaciju da li se osoba sa invaliditetom zapošljava pod opštim (1. stepen skale) ili posebnim uslovima (2. stepen skale).

Zapošljavanjem osoba sa invaliditetom pod opštim uslovima smatra se zapošljavanje kod poslodavca bez prilagođavanja poslova, radnog mesta ili poslova i radnog mesta.

Zapošljavanjem osoba sa invaliditetom pod posebnim uslovima smatra se zapošljavanje kod poslodavca uz prilagođavanje poslova, radnog mesta ili poslova i radnog mesta.

Pod prilagođavanjem poslova podrazumeva se prilagođavanje radnog procesa i radnih zadataka.

Pod prilagođavanjem radnog mesta podrazumeva se tehničko i tehnološko opremanje radnog mesta, sredstava za rad, prostora i opreme – u skladu sa mogućnostima i potrebama osobe sa invaliditetom.

 Prilagođavanjem se može obezbediti i stručna pomoć, kao podrška osobi sa invaliditetom kod uvođenja u posao ili na radnom mestu, kroz savetovanje, osposobljavanje, usluge asistencije i podršku na radnom mestu, praćenje pri radu, razvoj ličnih metoda rada i ocenjivanje efikasnosti.

Prema članu 24. Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom, obaveza svakog poslodavca koji ima najmanje 20 zaposlenih je da ima u radnom odnosu osobe sa invaliditetom. Poslodavac koji ima od 20 do 49 zaposlenih dužan je da ima u radnom odnosu jednu osobu sa invaliditetom. Poslodavac koji ima 50 i više zaposlenih dužan je da ima u radnom odnosu najmanje dve osobe sa invaliditetom, i na svakih narednih započetih 50 zaposlenih po jednu osobu sa invaliditetom.

Novoosnovani poslodavac nema obavezu zapošljavanja iz člana 24. ovog Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom, u trajanju od 24 meseca od dana osnivanja firme/kompanije.

Nacionalna služba za zapošljavanje realizuje programe namenjene osobama sa invaliditetom. Nezaposlene osobe sa invaliditetom mogu konkurisati na veliki broj programa i mera pri čemu im Nacionalna služba za zapošljavanje pruža operativnu i stručnu podršku.

Takođe, Nacionalna služba za zapošljavanje realizuje programe i mere aktivne politike zapošljavanja namenjene poslodavcima za zapošljavanje osoba sa invaliditetom.

  • SUBVENCIJA ZA SAMOZAPOŠLJAVANJE OSOBA SA INVALIDITETOM

Subvencija za samozapošljavanje dodeljuje se u jednokratnom iznosu od 270.000,00 dinara za nezaposlene osobe sa invaliditetom, radi osnivanja radnje, zadruge ili drugog oblika preduzetništva, kao i osnivanja privrednog društva, ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos.

Pravo na subvenciju može se ostvariti i udruživanjem više nezaposlenih, osnivanjem privrednog društva radi samozapošljavanja. Ukoliko se više nezaposlenih udruži, u skladu sa zakonom, svako lice pojedinačno podnosi zahtev za samozapošljavanje.

Pravo na dodelu subvencije za samozapošljavanje nezaposleno lice može da ostvari pod uslovom da je:

  • prijavljeno na evidenciju nezaposlenih Nacionalne službe,
  • završilo obuku za razvoj preduzetništva po planu i programu obuke u organizaciji Nacionalne službe ili druge odgovarajuće organizacije,
  • ispunilo ranije obaveze i izmirilo sva dugovanja prema Nacionalnoj službi i
  • u dozvoljenom okviru opredeljenog iznosa za de minimis državnu pomoć u tekućoj fiskalnoj godini i prethodne dve fiskalne godine, u skladu sa propisima za dodelu državne pomoći.

Nakon potpisivanja ugovora, Korisnik subvencije je dužan da:

  • delatnost za koju mu je odobrena subvencija u skladu sa podnetim zahtevom sa biznis planom obavlja kao osnovnu, i po tom osnovu izmiruje doprinose za obavezno socijalno osiguranje najmanje 12 meseci, počev od dana otpočinjanja obavljanja delatnosti, sa mogućnošću privremenog prekida delatnosti od najviše 12 meseci prema rešenju APR ili drugog nadležnog organa,
  • omogući Nacionalnoj službi praćenje realizacije ugovornih obaveza i uvid u obavljanje delatnosti,
  • dostavi Nacionalnoj službi dokaze o realizaciji ugovornih obaveza i
  • obavesti Nacionalnu službu o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora, u roku od 8 dana od dana nastanka promene.

 

  • PROGRAM ORGANIZOVANJA SPROVOĐENJA JAVNIH RADOVA NA KOJIMA SE ANGAŽUJU NEZAPOSLENE OSOBE SA INVALIDITETOM

Program javnih radova na kojima se angažuju nezaposlene osobe sa invaliditetom realizuje se u cilju očuvanja i unapređenja radnih sposobnosti osoba sa invaliditetom na tržištu rada, kao i ostvarivanja određenog društvenog interesa. Javni rad sprovodi poslodavac – izvođač javnog rada, koga određuje Nacionalna služba za zapošljavanje  na osnovu javnog konkursa.

Maksimalna dužina trajanja javnog rada je četiri meseca, u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima. Ugovorom o privremenim i povremenim poslovima utvrdiće se broj radnih dana za svaku osobu sa invaliditetom uključenu u javni rad.

Javni radovi se mogu sprovoditi u oblastima:

  • Socijalne zaštite i humanitarnog rada;
  • Održavanja i obnavljanja javne infrastructure;
  • Održavanja i zaštite životne sredine i prirode;
  • Kulturne delatnosti – za organizovanje sprovođenja javnih radova na kojima se angažuju nezaposlene osobe sa invaliditetom;

Sredstva namenjena za sprovođenje javnih radova koriste se za:

  • Isplatu naknade za obavljen posao po osnovu  ugovora o privremenim i povremenim poslovima licima uključenim u javne radove; navedena naknada obuhvata i troškove dolaska i odlaska sa rada;
  • Naknadu troškova sprovođenja javnih radova;
  • Naknadu troškova obuke, u zavisnosti od vrste i složenosti poslova koje obuhvata javni rad, Nacionalna služba zadržava pravo da procenjuje opravdanost potrebe za obukom.
  • PROGRAM STRUČNE PRAKSE

Stručna praksa podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenog za samostalan rad u struci za koju je stečeno odgovarajuće obrazovanje, radi obavljanja pripravničkog staža, odnosno sticanja uslova za polaganje stručnog ispita, kada je to zakonom, odnosno pravilnikom predviđeno kao poseban uslov za samostalan rad u struci.

Stručna praksa se realizuje bez zasnivanja radnog odnosa.

U stručnu praksu se uključuju nezaposlena lica koja se prvi put stručno osposobljavaju u struci za koju su stekla određenu vrstu i nivo kvalifikacija ili koja su se stručno osposobljavala kraće od vremena potrebnog za polaganje pripravničkog ili stručnog ispita, za preostali period potreban za sticanje uslova za polaganje pripravničkog ili stručnog ispita.

Prioritet za uključivanje u meru imaju osobe sa invaliditetom i Romi.

Stručna praksa sprovodi se u skladu sa zakonom, odnosno u skladu sa aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca.  Ukoliko se stručna praksa sprovodi u skladu sa zakonom, Nacionalna služba za zapošljavanje može da finansira meru u dužini propisanoj zakonom, a najduže 12 meseci. Kada se stručna praksa sprovodi u skladu sa aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova, Nacionalna služba za zapošljavanje meru finansira u trajanju:

  • do 6 meseci za lica sa trećim ili četvrtim nivoom kvalifikacija,
  • do 9 meseci za lica sa šestim nivoom kvalifikacija i/ili 180 ESPB,
  • do 12 meseci za lica sa najmanje šestim nivoom kvalifikacija i 240 ESPB.

Tokom trajanja stručne prakse Nacionalna služba za zapošljavanje:

  1.    angažovanim licima na ime novčane pomoći i troškova prevoza isplaćuje sredstva u ukupnom mesečnom iznosu od:
  • 22.000,00 dinara za lica sa trećim ili četvrtim nivoom kvalifikacija,
  • 24.000,00 dinara za lica sa šestim nivoom kvalifikacija i/ili 180 ESPB,
  • 27.000,00 dinara za lica sa najmanje šestim nivoom kvalifikacija i 240 ESPB;
  1.    vrši obračun i uplatu doprinosa za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti, u skladu sa zakonom.

Pravo učešća u realizaciji mere stručne prakse može ostvariti poslodavac koji pripada:

  1. a) privatnom sektoru (udeo privatnog kapitala u vlasničkoj strukturi 100%),
  2. b) javnom sektoru – broj lica koja će biti uključena u meru kod poslodavca iz javnog sektora ne može preći 40% ukupno planiranog broja lica za uključivanje u meru, i to po sledećim prioritetima:
  1. na poslovima zdravstvenih radnika,
  2. na poslovima socijalne zaštite,
  3. na poslovima obrazovanja i vaspitanja,
  4. na poslovima pravosuđa;
  • PROGRAM STICANJA PRAKTIČNIH ZNANJA

Mera sticanja praktičnih znanja podrazumeva sticanje praktičnih znanja i veština nezaposlenog obavljanjem konkretnih poslova kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru.

U meru se mogu uključiti nezaposlena lica iz sledećih kategorija:

  • lica bez završene srednje škole, odnosno bez kvalifikacija, uključujući i lica koja su završila funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih (FOOO), koji u ukupnom broju planiranih polaznika učestvuju sa najmanje 40%;
  • lica sa srednjim obrazovanjem, koja se nalaze na evidenciji nezaposlenih Nacionalne službe za zapošljavanje duže od 12 meseci, bez obzira na vrstu kvalifikacije i radno iskustvo, a koja nemaju adekvatna i primenljiva znanja, veštine i kompetencije za obavljanje konkretnih poslova.

Prioritet za uključivanje u meru imaju osobe sa invaliditetom i Romi.

Program sticanja praktičnih znanja sačinjava poslodavac i podrazumeva sadržaje učenja u cilju sticanja praktičnih znanja i veština za rad na konkretnim poslovima, u trajanju od 3 meseca, a realizuje se kroz: 

  1.    zasnivanje radnog odnosana određeno vreme:
  • poslodavac ostvaruje pravo na naknadu troškova zarade za uključeno lice u trajanju od 3 mesecai ima obavezu da zadrži lice u radnom odnosu još 3 meseca nakon završetka programa (ukupno trajanje 6 meseci);
  1.    zasnivanje radnog odnosa na neodređeno vreme(na početku programa ili do isteka trećeg meseca, odnosno završetka programa):
  • poslodavac ostvaruje pravo na naknadu troškova zarade za uključeno lice u trajanju od 3 meseca i ima pravo na naknadu troškova zarade za još 3 meseca, odnosno u ukupnom trajanju od 6 meseci; poslodavac ima obavezu da zadrži lice u radnom odnosu još najmanje6 meseci nakon isteka perioda finansiranja (ukupno trajanje 12 meseci).

Za vreme sticanja znanja i veština za rad, Nacionalna služba refundira poslodavcu na mesečnom nivou neto minimalnu zaradu lica (za pun fond radnih časova) i pripadajući porez i doprinose za obavezno socijalno osiguranje u trajanju od 3 ili 6 meseci (u zavisnosti od vrste radnog odnosa).

Sredstva dodeljena po osnovu mere sticanja praktičnih znanja su de minimis državna pomoć.

Pravo učešća u realizaciji mere sticanja praktičnih znanja može da ostvari poslodavac pod uslovom da pripada privatnom sektoru (udeo privatnog kapitala u vlasničkoj strukturi 100%), da ima program sticanja praktičnih znanja i veština kojima treba da ovlada lice, da ima odgovarajuće kadrovske kapacitete i da ima tehničke, prostorne i druge kapacitete za realizaciju mere. 

  • MERA PRIPRAVNIŠTVA ZA NEZAPOSLENE SA SREDNJIM I VISOKIM NIVOOM KVALIFIKACIJA

Mera pripravništva za mlade sa visokim obrazovanjem podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenog za samostalan rad u struci za koju je stečeno visoko obrazovanje, radi obavljanja pripravničkog staža, odnosno sticanja uslova za polaganje stručnog ispita, kada je to zakonom, odnosno pravilnikom, predviđeno kao poseban uslov za rad na određenim poslovima, uz zasnivanje radnog odnosa.

Mera se realizuje kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru i traje u skladu sa zakonom, odnosno na osnovu akta o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca. Ukoliko se mera sprovodi u skladu sa zakonom, Nacionalna služba za zapošljavanje može da finansira meru u dužini propisanoj zakonom, a najduže 12 meseci. Kada se mera sprovodi u skladu sa aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova, Nacionalna služba meru finansira u trajanju:

  • do 9 meseci za lica sa šestim nivoom kvalifikacija i/ili 180 ESPB,
  • do 12 meseci za lica sa najmanje šestim nivoom kvalifikacija i 240 ESPB.

Mera pripravništva za mlade sa visokim obrazovanjem realizuje se kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru, koji redovno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, ima kadrovske, prostorne i tehničke kapacitete za realizaciju mere. Nezaposleno lice mora imati najmanje šesti nivo kvalifikacije i prosečnu ocenu od najmanje 8,0 na završenim studijama, do 30 godina starosti i nema radnog iskustva u struci za koju je stečena kvalifikacija ili koje je radilo kraće od vremena utvrđenog za pripravnički staž.

U meru se mogu uključiti nezaposlene osobe sa invaliditetom i Romi, bez obzira na godine starosti i prosečnu ocenu.

Poslodavcu tokom realizacije mere Nacionalna služba refundira na mesečnom nivou neto minimalnu zaradu lica uvećanu za 20% (za pun fond radnih časova) i pripadajući porez i doprinose za obavezno socijalno osiguranje, u trajanju do 9, odnosno 12 meseci.

Mera pripravništva za nezaposlena lica sa srednjim obrazovanjem podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenog za samostalan rad u struci za koju je stečeno srednje obrazovanje, radi obavljanja pripravničkog staža, odnosno sticanja uslova za polaganje stručnog ispita, kada je to zakonom, odnosno pravilnikom, predviđeno kao poseban uslov za rad na određenim poslovima, uz zasnivanje radnog odnosa.

Mera se realizuje kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru i traje u skladu sa zakonom, odnosno na osnovu akta o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca, a Nacionalna služba za zapošljavanje (u daljem tekstu: Nacionalna služba) učestvuje u finansiranju mere najduže do 6 meseci.

Nezaposleni koji ima radno iskustvo kraće od vremena utvrđenog za pripravnički staž u struci koja je uslov za rad na tim poslovima, u meru se može uključiti za preostalo vreme potrebno za sticanje uslova za polaganje pripravničkog/stručnog ispita.

Poslodavcu tokom realizacije mere Nacionalna služba refundira na mesečnom nivou neto minimalnu zaradu lica (za pun fond radnih časova) i pripadajući porez i doprinose za obavezno socijalno osiguranje, u trajanju do 6 meseci.

Sredstva dodeljena po osnovu mere pripravništva su de minimis državna pomoć.

Nezaposleno lice mora da pripada jednoj od sledećih kategorija lica:

  • ­mladi do 30 godina starosti koji se na evidenciji nezaposlenih lica nalaze duže od 6 meseci
  • ­osobe sa invaliditetom
  • ­Romi
  • ­mladi koji imaju status mladih u domskom smeštaju, hraniteljskim porodicama i starateljskim porodicama;

Pravo učešća u realizaciji mere pripravništva može ostvariti poslodavac pod uslovom:  da pripada privatnom sektoru (udeo privatnog kapitala u vlasničkoj strukturi 100%),  da je zakonom ili aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca propisana obaveza obavljanja pripravničkog staža kao uslov za rad na određenim poslovima, da ima kadrovske kapacitete za stručno osposobljavanje lica i da ima tehničke, prostorne i druge kapacitete za realizaciju mere.

 

  • PROGRAM OBUKE NA ZAHTEV POSLODAVCA

Obuka za potrebe poslodavca za zaposlenog  je mera koja se sprovodi radi sticanja dodatnih znanja i veština zaposlenog radi unapređenja kompetencija, sticanja nedostajućih znanja, sposobnosti i veština za potrebe procesa rada a u održanja zaposlenja kod poslodavca.

Mera se realizuje radi usavršavanja zaposlenog, u skladu sa Uredbom o pravilima za dodelu državne pomoći. 

Pod usavršavanjem zaposlenog smatra se sticanje dodatnih znanja i veština namenjenih zaposlenom licu, koje kroz obuku obezbeđuje kompetencije, odnosno stiče nedostajuća znanja, sposobnosti i veštine koje su većinom prenosive na druge privredne subjekte ili delatnosti.

Obuku može sprovoditi javno priznati organizator aktivnosti obrazovanja odraslih, u skladu sa Zakonom o obrazovanju odraslih, odnosno licencirani izvođač obuke, u skladu sa zakonom Republike Srbije, a na osnovu iskazane potrebe poslodavca.

U skladu sa pravilima o dodeli državne pomoći, a u okviru raspoloživih sredstava za realizaciju mere, Nacionalna služba za može poslodavcu na osnovu zahteva da isplati sredstva na ime učešća u finansiranju troškova obuke radi usavršavanja do 50% od ukupnih opravdanih troškova, a najviše do 100.000,00 dinara po polazniku. Procenat učešća u fiannsiranju se može povećati najviše do 70% ukoliko je  poslodavac mali ili srednji privredni subjekat i/ili na obuku upućuje zaposlene bez kvalifikacije, starije od 50 godina i/ili pripadnike etničkih manjina.

Sredstva dodeljena po meri su horizontalna državna pomoć.

Pravo učešća u meri imaju poslodavci iz privatnog sektora, koji ispunjavaju sve uslove definisane javnim pozivom.

  • OBUKE ZA TRŽIŠTE RADA

Obuke za tržište rada su mera aktivne politike zapošljavanja, koja je namenjena, pre svega, nezaposlenima.

Cilj ove mere je podizanje nivoa kompetentnosti, konkurentnosti i zapošljivosti nezaposlenih lica kroz sticanje dodatnih znanja i veština za obavljanje poslova u okviru stečenog ili novog zanimanja.  Vrste obuka za tržište rada su usklađene sa potrebama lokalnog tržišta rada i poslodavaca, kao i utvrđenim potrebama lica.

Ciljne grupe nezaposlenih kojima je ova mera prioritetno namenjena su lica koja pripadaju nekoj od kategorija teže zapošljivih lica, kao što su na primer lica bez kvalifikacije ili sa niskim kvalifikacijama, dugoročno nezaposlena lica, lica starija od 50 godina ili druge objektivne okolnosti zbog kojih se lica teže zapošljavaju.

Obuke se realizuju u skladu sa Godišnjim programom dodatnog obrazovanja i obuka i Katalogom obuka, koji je rezultat analize ankete poslodavaca i prognoza potreba tržišta rada, predloga filijala datih na osnovu potreba lokalnog tržišta rada, definisanih mera u individualnim planovima zapošljavanja nezaposlenih lica i ostalih relevantnih parametara, a nakon sprovedenog postupka javne nabavke za izbor izvođača, u skladu sa propisima kojima se regulišu javne nabavke.

Obuke u 2023. godini

  • Obuke za ostala nezaposlena lica sprovode javno priznati organizatori aktivnosti obrazovanja odraslih. Planirano je uključivanje 500 ostalih nezaposlenih lica. 
  • Obuke za lica bez završene srednje škole i lica koja završavaju osnovno obrazovanje po modelu FOOO sprovode javno priznati organizatori aktivnosti obrazovanja odraslih i/ili srednje stručne škole koji izdaju javno priznatu ispravu. Planirano je uključivanje 200 nezaposlenih lica iz navedenih kategorija. 
  • Obuke za osobe sa invaliditetom sprovode nosioci profesionalne rehabilitacije koji imaju Odobrenje za sprovođenje mera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije ministarstva nadležnog za poslove zapošljavanja. Planirano je uključivanje 500 osoba sa invaliditetom. 

Za vreme trajanja obuke, u skladu sa ugovorom NSZ isplaćuje:

–    za izvođača obuke 

  • troškove realizacije programa obuke

–    za polaznika obuke, osim za lica koja pohađaju onlajn obuke:  

  • mesečnu novčanu pomoć u visini do 20.000,00 dinara,
  • novčana sredstva na ime troškove prevoza,
  • vrši obračun i uplatu doprinosa za osiguranje za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti u skladu sa zakonom;

–    za polaznika obuke – osobu sa invaliditetom

  • mesečnu novčanu pomoć u visini od 20% minimalne zarade utvrđene u skladu sa propisima o radu, ako se obuka izvodi u trajanju od najmanje 100 časova, u skladu sa zakonom,
  • troškove prevoza za osobu sa invaliditetom i za pratioca, ukoliko je potreban, u skladu sa zakonom, u visini neoporezivog iznosa,
  • vrši obračun i uplatu doprinosa za osiguranje za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti u skladu sa zakonom.

Za polaznika obuke – osobu sa invaliditetom uključenog u obuku u trajanju do 100 časova, isplaćuje se novčana pomoć utvrđena za ostale polaznike obuke.

Ukoliko je povoljnije za polaznika obuke – osobu sa invaliditetom, isplaćuje se iznos mesečne novčane pomoći i troškova prevoza u visini utvrđenog iznosa za polaznike obuke.

Izvor www.nsz.gov.rs

  • REFUNDACIJA TROŠKOVA PODRŠKE OSOBAMA SA INVALIDITETOM KOJE SE ZAPOŠLJAVAJU POD POSEBNIM USLOVIMA:

Program A) – Refundacija troškova zarade licu angažovanom na pružanju podrške na radnom mestu – radna asistencija

Poslodavac koji zaposli osobu sa invaliditetom kojoj je potrebna stručna podrška kod uvođenja u posao ili na radnom mestu, može ostvariti pravo na refundaciju troškova zarade za lice koje je angažovano na pružanju stručne podrške novozaposlenoj osobi sa invaliditetom, samo za vreme dok pruža stručnu pomoć, a najduže 12 meseci.

Poslodavcu se za lice angažovano na pružanju stručne pomoći refundiraju:

  • troškovi isplaćene neto zarade, za pun fond radnih sati, odnosno srazmerno broju radnih sati pružene stručne podrške osobi sa invaliditetom u odnosu na mesečni fond radnih sati, u visini do 50.000,00 dinara mesečno;
  • troškovi pripadajućih poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje. 

Program B) Refundacija primerenih troškova prilagođavanja radnog mesta

Poslodavac koji zaposli osobu sa invaliditetom kojoj je potrebno prilagođavanje radnog mesta može ostvariti pravo na refundaciju primerenih troškova prilagođavanja radnog mesta u jednokratnom iznosu. Pod prilagođavanjem radnog mesta podrazumeva se tehničko i tehnološko opremanje radnog mesta, sredstava za rad, prostora i opreme u skladu sa mogućnostima i potrebama zaposlene osobe sa invaliditetom.

Refundacija primerenih troškova prilagođavanja radnog mesta može se odobriti poslodavcu u jednokratnom iznosu do 400.000,00 dinara po osobi sa invaliditetom.

Visina refundacije troškova podrške ne sme da bude veća od 100% opravdanih dodatnih troškova.

  • SUBVENCIJA ZARADE ZA OSOBE SA INVALIDITETOM BEZ RADNOG ISKUSTVA

Subvencija zarade se odobrava na osnovu podnetog zahteva poslodavca, u visini do 75% ukupnih troškova zarade sa pripadajućim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, ali ne više od iznosa minimalne zarade utvrđene u skladu sa propisima o radu, a ostvaruje se prema propisima o državnoj pomoći za zapošljavanje osoba sa invaliditetom i drugim propisima o državnoj pomoći. 

  • SUBVENCIJA ZA ZAPOŠLJAVANJE NEZAPOSLENIH LICA IZ KATEGORIJE TEŽE ZAPOŠLJIVIH

Subvencija se odobrava poslodavcima, u jednokratnom iznosu, radi zapošljavanja nezaposlenih lica prijavljenih na evidenciju Nacionalne službe za zapošljavanja iz kategorije teže zapošljivih na osnovu Javnog poziva, i to:

  • mladi do 30 godina starosti – bez završenog srednjeg obrazovanja, mladi u domskom smeštaju, hraniteljskim porodicama i starateljskim porodicama;
  • stariji od 50 godina;
  • Romi;
  • osobe sa invaliditetom;
  • radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći;
  • nezaposleni koji se nalaze na evidenciji nezaposlenih duže od 12 meseci i
  • žrtve porodičnog nasilja.

Visina subvencije je određena stepenom razvijenosti jedinice lokalne samouprave (u daljem tekstu: JLS)  prema mestu rada lica:

  • 200.000,00 dinara po licu u prvoj i drugoj grupi JLS;
  • 225.000.00 dinara po licu u trećoj grupi JLS;
  • 250.000,00 dinara po licu u četvrtoj grupi JLS i devastiranim područjima.

Ukoliko se zapošljavaju osobe sa invaliditetom, radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći, mladi mladi u domskom smeštaju, hraniteljskim porodicama i starateljskim porodicama i žrtve porodičnog nasilja visina subvencije iznosi:

  • 240.000,00 dinara po licu u prvoj i drugoj grupi JLS;
  • 270.000,00 dinara po licu u trećoj grupi JLS;
  • 300.000,00 dinara po licu u četvrtoj grupi JLS i devastiranim područjima.

Pravo na dodelu subvencije poslodavac može ostvariti pod uslovom da:

  • pripada privatnom sektoru sa statusom preduzetnika ili pravnog lica kod kojih je udeo privatnog kapitala u vlasničkoj strukturi 100%;
  • je registrovan i nije imao prekid obavljanja delatnosti najmanje tri meseca pre datuma podnošenja zahteva;
  • izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje u zakonskim rokovima i ima najmanje jednog zaposlenog (pod zaposlenim licem, u skladu sa zakonom, podrazumeva se svako lice prijavljeno na obavezno socijalno osiguranje);
  • poslednjih šest meseci nije bio duže od 30 dana neprekidno evidentiran u registru dužnika prinudne naplate Narodne banke Srbije;
  • izmirio je ranije ugovorne i druge obaveze prema Nacionalnoj službi, osim za obaveze čija je realizacija u toku, ukoliko iste redovno izmiruje;
  • nalazi se u dozvoljenom okviru opredeljenog iznosa za de minimis državnu pomoć u tekućoj fiskalnoj i prethodne dve fiskalne godine, u skladu sa propisima za dodelu državne pomoći;
  • ne zapošljava lica koja su u periodu od šest meseci pre podnošenja zahteva za dodelu subvencije bila u radnom odnosu kod tog poslodavca, odnosno kod poslodavca koji je osnivač ili povezano lice sa poslodavcem, podnosiocem zahteva. 

Dokumentacija za podnošenje zahteva

  • popunjen zahtev sa biznis planom na propisanom obrascu,
  • fotokopija rešenja nadležnog organa o upisu u registar, ukoliko podnosilac zahteva nije registrovan u APR-u; ukoliko se delatnost obavlja izvan sedišta poslodavca (izdvojeno mesto), odnosno u izdvojenom organizacionom delu (ogranak) – dokaz u skladu sa zakonom,
  • fotokopija odluke o obavljanju delatnosti (samo ukoliko poslodavac obavlja i druge delatnosti pored pretežne, koje nisu registrovane u Agenciji za privredne registre/rešenju nadležnog organa, a u kojima planira subvencionisano zapošljavanje nezaposlenih lica), 
  • ukoliko je došlo do smanjenja broja zaposlenih usled ostvarivanja prava na penziju, smrti zaposlenog, otkaza od strane zaposlenog i isteka rada na određeno vreme, potrebno je dostaviti odgovarajući dokaz.

Obaveze iz ugovora

Poslodavac – korisnik subvencije dužan je da:

  • lica za koja je ostvario pravo na subvenciju i sa kojima je zasnovao radni odnos na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom, u skladu sa zakonom, zadrži u radnom odnosu, pri čemu Nacionalna služba prati realizaciju ugovorne obaveze 12 meseci; u slučaju prestanka radnog odnosa sa licem za koje je ostvareno pravo, poslodavac je u obavezi da u roku od 30 dana od dana prestanka radnog odnosa zasnuje radni odnos sa drugim nezaposlenim sa evidencije Nacionalne službe koji pripada kategoriji teže zapošlјivih za koju je određena ista visina subvencije, u skladu sa Javnim pozivom; potrebno je da to lice zadrži u radnom odnosu na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom, u skladu sa zakonom, najmanje do isteka ugovorom predviđenog roka uvećanog za period u kome je izvršena zamena; izuzetno, moguće je izvršiti zamenu lica drugim nezaposlenim licem koje pripada kategoriji teže zapošlјivih za koju je određen veći iznos subvencije od odobrene, s tim da Nacionalna služba nema obavezu isplate razlike u visini subvencije; pre uklјučivanja u meru/zamenu, Nacionalna služba vrši proveru ispunjenosti zakonskih i uslova ovog javnog poziva za nezaposleno lice;
  • izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, u skladu sa zakonom;
  • u toku trajanja ugovorne obaveze ne ustupa lica / zamenu lica, za koja je ostvario pravo na subvenciju, drugom poslodavcu radi obavlјanja poslova pod njegovim nadzorom i rukovođenjem, u skladu sa zakonom;
  • zadrži lica za koja je ostvario pravo na subvenciju/zamenu, u periodu realizacije ugovorne obaveze, na teritoriji JLS istog ili nižeg stepena razvijenosti od JLS na kojoj je ostvario pravo na subvenciju;
  • omogući Nacionalnoj službi praćenje realizacije ugovorne obaveze i uvid u obavlјanje delatnosti;
  • dostavi Nacionalnoj službi dokaze o realizaciji ugovorne obaveze;
  • obavesti Nacionalnu službu o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora, u roku od 8 dana od dana nastanka promene.
  • OSLOBAĐANJE OBAVEZE PLAĆANJA DOPRINOSA PO ČL. 45 BZakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje

Zakonom o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje („Sl. glasnik RS” br. 84/04, 61/05, 62/06, 5/09, 52/11, 101/11, 47/13, 108/13, 57/14, 68/14 i 112/15) utvrđena je mogućnost da se poslodavac, koji na neodređeno vreme zaposli osobu sa invaliditetom, oslobađa obaveze plaćanja doprinosa za obavezno socijalno osiguranje koji se plaćaju na osnovicu, odnosno na teret sredstava poslodavca, za period od 3 godine, od dana zasnivanja radnog odnosa tog lica. Oslobođanje od plaćanja doprinosa ne mogu ostvarivati državni organi i organizacije, javna preduzeća, javne službe i drugi direktni ili indirektni budžetski korisnici.

Nacionalna služba za zapošljavanje plaća doprinos za novozaposlena lica sa invaliditetom za koja je poslodavac ostvario olakšicu po članu 45 b, u skladu sa odredbama Pravilnika o načinu, postupku obračunavanja i plaćanja doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za lica sa invaliditetom.

Izvor www.nsz.gov.rs

Skip to content